Lubię być przy projektach na ich wczesnym etapie, szczególnie tych, o których jeszcze mało kto mówi. Zazwyczaj trafiają się krótkie wzmianki, 1-2 zdania, ale nic konkretnego. W ostatnich dniach spędzam sporo czasu nad Pulsar – projektem, który właśnie wyszedł z testnetu i jest od kilku dni na mainnecie. Jako miłośnik i twórca branży gier wideo, w której aktywnie działam od ponad 12 lat, nie jedno już widziałem i doświadczyłem. Prywatnie jestem wielkim fanem RTS-ów, a takie gry jak Red Alert czy Starcraft na zawsze pozostaną w moim sercu. Z utęsknieniem czekałem na pierwszy prawdziwy RTS na Web 3.0 – i wszystko wskazuje na to, że Pulsar ma szansę spełnić te oczekiwania.
Oczywiście, lojalnie ostrzegam: na tę chwilę nic nie wskazuje na to, że bez wkładu finansowego uda się coś zarobić. Aby naprawdę zaangażować się w grę i czerpać z niej korzyści, trzeba włożyć pewne fundusze. Dlatego zanim zaczniesz czytać ten (prawdopodobnie najdłuższy) artykuł, miej to na uwadze. 😉
1. Pulsar – pierwszy prawdziwy RTS na Web 3.0
Pulsar to gra, która wprowadza świeży powiew do gatunku RTS, łącząc tradycyjną strategię czasu rzeczywistego z technologią blockchain. Gra aspiruje do bycia pierwszym prawdziwym RTS-em na Web 3.0, oferując graczom pełną kontrolę nad swoimi wirtualnymi zasobami – jednostkami, budynkami, a nawet zasobami surowców, które można sprzedawać i wymieniać na otwartym rynku.
Rozgrywka toczy się na planecie WR-12, gdzie gracze budują swoje bazy, eksplorują teren w poszukiwaniu cennych zasobów, a także walczą z najeżdżającymi obcymi. Jednak większość zapowiadanych funkcji gry, takich jak bardziej zaawansowane misje, tryby PvE i PvP, oraz możliwość zarządzania i handlu ziemią, jest dopiero w planach deweloperów i ma zostać wdrożona w przyszłości
Aktualnie Pulsar oferuje jedynie podstawowe elementy rozgrywki, co sprawia, że gra jest wciąż na wczesnym etapie produkcji. Gracze mogą zacząć budować swoje bazy i uczestniczyć w prostszych aspektach eksploracji i walki, jednak istnieje jeszcze sporo błędów technicznych, które wymagają naprawy. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że gra niedawno przeszła z testnetu na mainnet i deweloperzy aktywnie pracują nad poprawkami oraz nowymi funkcjonalnościami
Jeśli więc ktoś liczy na pełne, dopracowane doświadczenie RTS, będzie musiał uzbroić się w cierpliwość. Niemniej jednak Pulsar ma ogromny potencjał, który – jeśli zostanie w pełni zrealizowany – może wyznaczyć nowe standardy w gatunku RTS opartym na technologii Web 3.0.
2. Zasoby i ekonomia w grze Pulsar – jak zarządzać $PLSR?
$PLSR to kluczowy token w ekosystemie gry Pulsar, który gracze mogą zdobywać na dwa sposoby: przez wydobywanie go na swoich własnych mapach lub korzystając z map innych graczy. W tym drugim przypadku, gracze będą musieli oddawać część swoich zysków właścicielowi mapy, na której prowadzą wydobycie. To innowacyjne podejście pozwala właścicielom map czerpać zyski pasywnie, pobierając opłaty od tych, którzy nie mają własnej ziemi.
Obecnie, do końca roku, wszystkie mapy są udostępniane za darmo przez deweloperów gry, co pozwala graczom na swobodną eksplorację i wydobycie bez dodatkowych opłat. Jednak na przełomie roku planowana jest sprzedaż map, co otworzy możliwość ich zakupu i zarabiania poprzez pobieranie opłat za dostęp dla innych graczy.
Wydobywanie $PLSR wymaga jednak specjalistycznych urządzeń: minerów PLSR oraz rafinerii PLSR, które przekształcają surowiec w tokeny. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na typ minerów – obecnie na stronie dewelopera dostępne są jedynie zwykłe minery, które wydobywają inne surowce, nie $PLSR.
Gracze mogą znaleźć minery PLSR w niższych rangach, takich jak Common i Uncommon, na OpenSea, gdzie ich ceny zaczynają się od około 1 AVAX (przy kursie AVAX ok. 26 dolarów). Rafinerie PLSR w randze Common można zdobyć za około 2 AVAX-y. Minery PLSR z edycji Genesis dostępne są na stronie developera jeszcze przez kilka dni lub do wyczerpania zapasów, jednak ich cena wynosi około 199 USD a rafineria PLSR aż 499 USD.
Deweloperzy zapowiedzieli kolejną turę sprzedaży NFT Genesis po nowym roku. Obecna oferta jest prawie wyprzedana, co oznacza, że nowa sprzedaż może być ostatnią okazją na nabycie tych NFTków w “normalnej” cenie bo na open sea mogą kosztować w przyszłości fortune.
Dla zainteresowanych zakupami na rynku NFT, oto adresy, gdzie można znaleźć dostępne aktywa:
- Marketplace Pulsar: https://pulsar.game/drops/units (zakładka “Genesis” na górze strony)
- OpenSea: https://opensea.io/collection/pulsargame
3. TGE i przyszłość $PLSR – czego oczekiwać?
Jednym z najważniejszych wydarzeń w ekosystemie Pulsar będzie nadchodzące TGE, zaplanowane na koniec tego roku. TGE to kluczowy moment, w którym $PLSR zostanie oficjalnie wprowadzony do obiegu, otwierając drogę do pełnej integracji tokena z ekonomią gry. Gracze będą mogli wykorzystywać $PLSR do budowy jednostek, struktur i zarządzania swoimi zasobami, a także handlować nim na otwartym rynku, co nada tokenowi realną wartość zarówno w grze, jak i poza nią.
W teorii, TGE powinno nadać nową dynamikę ekonomii gry i zwiększyć popyt na tokeny, szczególnie w kontekście prywatnych map, na których można będzie pasywnie zarabiać poprzez pobieranie opłat od innych graczy za korzystanie z zasobów $PLSR. Ten model wygląda bardzo obiecująco, a deweloperzy zakładają, że $PLSR stanie się jednym z najbardziej pożądanych zasobów w ekosystemie Pulsar.
Przepływ tokenów:
Podział tokenów:
Jednak, jak to często bywa w przypadku projektów Web 3.0, rzeczywistość może zweryfikować te ambitne plany. Na papierze wszystko wygląda bardzo dobrze, ale musimy zachować pewną dozę sceptycyzmu. Jak dotąd, żaden projekt Web 3.0 nie zdołał opracować trwałego modelu tokenomii, który przetrwałby próbę czasu. Pytanie, czy Pulsar zdoła to zrobić, pozostaje otwarte. Warto obserwować rozwój gry i wprowadzenie TGE, aby zobaczyć, jak rynek zareaguje na ten nowy model. Jedno jest pewne – czas pokaże, czy ekonomia oparta na $PLSR będzie stabilna i atrakcyjna zarówno dla graczy, jak i inwestorów
4. Społeczność Pulsar – mała, ale zaangażowana
Społeczność Pulsar nie jest duża – na Twitterze projekt obserwuje około 27,7 tys. osób, a na Discordzie zgromadziło się 2,6 tys. członków. Liczby te są niewielkie, zwłaszcza w porównaniu do większych projektów Web 3.0 i gier AAA. Jednak takie projekty na wczesnym etapie, jak Pulsar, mogą rozwijać się organicznie, a wzrost zainteresowania często zależy od przyszłych aktualizacji oraz rozwoju samej gry.
Miałem okazję osobiście porozmawiać z twórcami gry, co nie było żadną formą współpracy, lecz raczej próbą zrozumienia ich wizji oraz zgłaszaniem problemów, które napotkałem w trakcie rozgrywki. Twórcy są otwarci na feedback i starają się odpowiadać na pytania społeczności, co widać zarówno na Discordzie, jak i Twitterze. Podzielili się kilkoma szczegółami dotyczącymi nadchodzących funkcji, które mogą poprawić ogólne wrażenia z gry, ale przyznać trzeba, że przed nimi jeszcze dużo pracy.
Deweloperzy planują różne wydarzenia, konkursy oraz systemy afiliacyjne, które mogą zwiększyć zaangażowanie graczy i zbudować większą bazę fanów. Mimo to, trzeba podejść do tego realistycznie – na chwilę obecną Pulsar jest w fazie rozwoju, a gra wciąż zawiera sporo błędów, co może zniechęcać niektórych graczy. Wszystkie plany wyglądają dobrze na papierze, ale dopiero przyszłe aktualizacje pokażą, czy społeczność gry będzie w stanie się utrzymać i rozwinąć.
5. Przyszłość ziem w grze Pulsar – co nas czeka?
Obecnie w Pulsar gracze korzystają z publicznych ziem, które są udostępniane przez deweloperów za darmo do końca roku. Pozwala to na bezpłatne korzystanie z terenów do wydobycia zasobów, co na ten moment obniża barierę wejścia dla nowych graczy. Jednak to rozwiązanie ma charakter tymczasowy – deweloperzy planują, że na przełomie roku/nowego roku publiczne ziemie zostaną zamknięte, a gra przejdzie do modelu, w którym to prywatne ziemie będą kluczowe dla rozwoju i wydobycia zasobów.
Po zakończeniu tego okresu, gracze będą musieli nabyć prywatne mapy (ziemie), aby móc wydobywać zasoby, w tym cenny token $PLSR. Właściciele tych terenów będą mogli czerpać dodatkowe zyski pasywnie, pobierając opłaty od innych graczy, którzy będą korzystać z ich ziem do wydobycia. To ciekawy model ekonomiczny, który może przyciągnąć graczy zainteresowanych zarabianiem pasywnym, ale również niesie ryzyko – zakup ziem może okazać się kosztowny, a zwrot z inwestycji będzie zależny od zainteresowania grą w przyszłości.
Na ten moment, ceny ziem nie są jeszcze znane, ale możemy się spodziewać, że mapy z możliwością wydobycia $PLSR będą bardziej pożądane i tym samym droższe. Obecne dane sugerują, że deweloperzy wprowadzą więcej elementów zarządzania ziemiami, takich jak opłaty właścicieli gruntów oraz nowe mechanizmy związane z UI, które pozwolą na łatwiejsze zarządzanie aktywami. Dopiero jednak zobaczymy, jak to wszystko zadziała w praktyce.
Oprócz tego, gracze mogą spodziewać się większych zmian w systemie map wraz z nadchodzącymi aktualizacjami gry. Nowe tryby gry, takie jak Hold the Base, czyli obrona bazy przed falami obcych, a także system dungeonów z falami przeciwników i bossami na końcu, wprowadzą dodatkowe wyzwania i urozmaicą rozgrywkę. Te aktualizacje mają na celu nie tylko zwiększenie dynamiki gry.
6. Praktyczny przewodnik: Jak zacząć grać w Pulsar?
Zanim zaczniesz swoją przygodę w Pulsar, zachęcam, abyś odwiedził oficjalną Wikipedię gry: https://wiki.pulsar.game/. To doskonałe źródło informacji na temat mechaniki gry, jednostek, zasobów oraz nadchodzących funkcji, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, jak działa świat Pulsar.
Przed pierwszym krokiem w grze chciałbym również podzielić się moim kodem referencyjnym “bossnec”, który nowym graczom zapewnia dodatkowe jednostki na start. Ważne, że te jednostki nie są typowymi NFT, lecz są przypisane na stałe do konta, co zabezpiecza je przed handlem. Ja sam nie czerpię z tego żadnych zysków, ale udostępniam kod, aby nowi gracze mieli łatwiejszy start w grze.
ref link: https://pulsar.game?ref=BOSSNEC
Krok 1: Załóż konto i zainstaluj grę
Pierwszym krokiem jest założenie konta na oficjalnej stronie gry i pobranie klienta gry na komputer. Gra jest dostępna w wersji desktopowej, więc musisz pobrać oprogramowanie, aby zacząć swoją przygodę w świecie Pulsar.
Krok 2: Zrozumienie zasobów i map
W grze Pulsar kluczową rolę odgrywają zasoby, takie jak minerały, gaz, biomateria oraz unikalny minerał – Pulsar. Obecnie gracze mogą korzystać z publicznych ziem do wydobycia tych zasobów za darmo, ale tylko do końca roku. W przyszłości dostęp do zasobów będzie ograniczony do prywatnych map, które można będzie kupić, by zarabiać na wydobyciu lub pobieraniu opłat od innych graczy.
Krok 3: Wydobywanie i zarządzanie surowcami
Podstawową aktywnością w grze jest wydobywanie surowców, które można wykorzystać do budowy jednostek i baz. Aby wydobywać $PLSR, potrzebujesz specjalnych minerów PLSR oraz rafinerii PLSR, które przetworzą wydobyte surowce na tokeny. Pamiętaj, że minery i rafinerie PLSR można zdobyć na OpenSea lub w ramach limitowanej edycji Genesis.
Krok 4: Budowa jednostek i obrona bazy
Po zgromadzeniu odpowiedniej ilości zasobów, możesz rozwijać swoją bazę i armię. W Pulsar ważne jest zarządzanie jednostkami wojskowymi, które będą służyć do obrony przed obcymi oraz do rywalizacji z innymi graczami. W przyszłych aktualizacjach zostaną wprowadzone tryby PvE, takie jak Hold the Base, gdzie gracze będą musieli bronić swoich baz przed falami przeciwników.
Krok 5: Korzystanie z marketplace
Jeśli brakuje Ci zasobów lub jednostek, zawsze możesz skorzystać z marketplace, aby kupić to, czego potrzebujesz. Deweloperzy oferują atrakcyjne cenowo pakiety startowe o różnych poziomach rzadkości (Common, Uncommon, Rare), które mogą pomóc na początku gry. Warto jednak pamiętać, że te pakiety nie zawierają minerów $PLSR ani rafinerii $PLSR, ale mogą okazać się pomocne np. w trakcie wykonywania misji w lochach.
Linki do marketplace:
- Marketplace Pulsar: https://pulsar.game/drops/units
- OpenSea: https://opensea.io/collection/pulsargame
Krok 6: Eksploracja dungeonów
W Pulsar dostępny jest system lochów (dungeonów), gdzie gracze mogą wykonywać misje w podziemiach. Rozpoczynasz od poziomu 1, a po każdym pokonanym bossie odblokowujesz kolejny poziom. Każdy kolejny poziom przynosi coraz lepsze nagrody, ale również wyższy poziom trudności. Ważne jest, aby odpowiednio przygotować swoje jednostki przed wejściem do dungeona, ponieważ w trakcie misji nie będziesz mógł ich budować. Wszystkie jednostki, które wybudujesz na powierzchni, automatycznie przenoszą się do dungeona
Podsumowanie
To tyle, jeśli chodzi o podstawy dotyczące gry Pulsar. Mam nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci lepiej zrozumieć, jak zacząć swoją przygodę w świecie Web 3.0. Jeśli doceniasz to, co robię, zachęcam do udostępnienia tego posta dalej oraz do obserwowania mojego profilu. Dodatkowo, zapraszam do dołączenia do naszej zupełnie darmowej grupy na Discordzie, gdzie na bieżąco rozmawiamy o grach Web 3.0, dzielimy się wiedzą i rozwiązujemy problemy związane z tymi projektami. Link do grupy: https://discord.gg/8cUQeDMU.
#Pulsar #RTS #Web3 #PlayToEarn #CryptoGaming #BlockchainGames #NFTGaming #PLSR #TokenEconomy #GamingCommunity #Web3Games #NFT #GameFi #Metaverse #CryptoGames #DungeonCrawler #PlayAndEarn #Web3Gaming